torsdag den 2. juni 2011

Berlin 2. juni 2011 - miniferie!

En lille fyr som byder velkommen til forbipaserende

Ankomst til Ullas lejlighed, Solmstrasse 50, Kreuzberg i Berlin kl. 01:50, herefter næsten på hovedet i seng.
I morges vågnede vi ved at Sally og Asbjørn hentede hundene for at sige godmorgen til dem.


Sally og Asbjørn vælger en alternativ rute op ad vandfaldet
Efter morgenmaden gik vi til en dejlig park, Viktoriapark,  hvor der er etableret et langt vandfald. Børnene fandt også lige en legeplads - hvor vi kunne slappe af og de kunne bruge energi.

Frokost på en af de mange fortovsrestauranter - hjem til lejligheden for at gå en tur med hundene, og afslapning før eftermiddagens aktiviteter.

Vi gik hen til Checkpoint Charlie - der bør man jo have været når man kommer hjem fra Berlin - så det var vi sammen med en hel masse andre turister.

Ikke langt derfra var et sted hvor man kunne se hele historien om Tyskland fra 1933 til 1945 (Topographie des Terrors) - og også se et stykke af muren som er bevaret - til skræk og advarsel. Det gør stort indtryk når alle de turister som myldrede, snakkede, lo og hyggede ved Checkpoint Charlie og andre steder - her var andagtsfulde, stille og endda en lille smule forstemte. Jeg kan heller ikke sige mig fri for klumpen i halsen og knuden et eller andet sted indeni lige der.

Indtryk efter den første dag:
Berlin er en by med god plads (brede gader og fortove), en vis orden, mange træer og små grønne oaser.
Der er meget historie, ikke kun fra 2. verdenskrig.
Byggestilen - er der ikke - hvilket giver nye oplevelser - smukke og grimme side om side.
Efter i dag kan jeg kun anbefale en tur hertil - nu venter jeg spændt på hvad de næste par dage bringer.
Glemte jeg at sige - sommeren er startet i Berlin, jeg kender ikke temperaturen, men det var varmt og solskin hele dagen - ren nydelse.

Link til billeder fra dagen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar