fredag den 29. juli 2011

Måske er jeg også et latterligt menneske med en drøm?






Jeg er sikker på at Dostojevskij ville give sit tilsagn til at citere ham i denne anledning hvis han bare kunne!


Dostojevskij's novelle om "et latterligt menneske" som i en drøm ser helt klart - hvordan vi kunne leve lykkeligt og i harmoni med hinanden er noget af det som her 1 uge efter de frygtelige hændelser i 
Norge er det en af de tekster som har været med i mine tanker - derfor tillader jeg mig at citere:


"hvor enkelt ville det ikke være - på én dag, På eneste time ville alt, alt forandres! Elsk menneskene -  elsk din næste som dig selv... det er det hele, det er ét og alt, mere behøves ikke: i samme nu vil du så vide, hvordan du skal leve. Og så er dette jo blot en  - gammel, en urgammel sandhed, som er blevet gentaget millioner af gange, og som dog intetsteds har slået rod. "Erkendelse af livet går over livet. Erkendelsen af lykkens love går over lykken" - det er dette, vi skal kæmpe imod! Det vil jeg gøre. Ja - hvis alle ville... i samme øjeblik ville alt på Jorden forandres."




Baggrundsviden:
F.M. Dostojevskij (1821-81) er verdensberømt for sine store romaner, der kredser om de store eksistentielle spørgsmål, skyld og forsoning, Guds eksistens og verdens absurditet, moralens grundlag og kærlighedens nødvendighed.

Et latterligt menneskes drøm beslutter hovedpersonen, en intellektuel nihilist, at begå selvmord fordi, han føler at intet længere har nogen betydning, at alt er ligegyldigt. Med pistolen i hånden falder han i søvn, og i en drøm oplever han sin egen begravelse og opstigen til himmeriget. Fortællingen bliver en utopisk drøm om tiden før syndefaldet, om paradiset eller tusindårsriget, han nægter at tro, at det onde er menneskets normale tilstand. ´For jeg har jo set sandheden og ved, at menneskene kan være smukke og lykkelige uden at miste evnen til at leve på jorden.´ 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar